joi, 19 februarie 2009

Nichita a vopsit Primaria in rosu

Primarul a reusit performanta ca, in doar trei ani de cind a venit la Primarie, sa „pesedizeze“ binisor institutia. El s-a inconjurat practic de membri PSD sau fosti subordonati de la RAJAC care l-au urmat si in partid. Oamenii sai au fost instalati in punctele cheie ale institutiei, ca sefi ai celor mai importante directii si servicii. Unii dintre ei l-au urmat cu credinta pe primar pe tot controversatul sau traseu politic, trecind parca „de minuta“ de la un partid la altul. Cind Nichita era in PD, se simteau democrati pina in maduva oaselor. Dupa 2000, cind Nichita s-a inscris in PSD, au sarit si ei pirleazul spre stinga, declarindu-se acum social-democrati convinsi. Nume grele de sefi influenti din Iasi printre „pesedistii“ lui Nichita: Victorel Lupu, Cosmin Coman, Dorin Ivana, Constantin Ciofu, Ionel Calapod, Dumitru Tomorug, Cristian Andries etc. „Nu am dat pe nimeni afara pentru ca nu este membru PSD“, spune Nichita

Palatul Roznovanu a devenit o adevarata „reduta rosie". Pe linga primar si viceprimari, departamente-cheie din Palatul Roznovanu au la conducere membri ai PSD sau apropiati ai primarului Gheorghe Nichita. Unii dintre ei mai au un alt punct comun cu actualul primar: au lucrat impreuna si la RAJAC. Majoritatea si-au cistigat posturile de cind Nichita a venit in Palatul Roznovanu, mai intii ca viceprimar, apoi ca primar, din decembrie 2003. Este cazul lui Dumitru Tomorug - directorul de investitii, Victorel Lupu - directorul economic, sau Ionel Calapod - seful Directiei de Asistenta Comunitara. Membrii PSD se regasesc insa din plin si in interiorul structurilor din Primarie. In afara de directori, la conducerea mai multor servicii se afla tot membri PSD, cum ar fi Ion Ciobanu - seful Serviciului
de Asigurare a Calitatii, sau Petru Focsa - seful Servicului Asociatii de Proprietari. „Nu am cerut nimanui sa fie membru de partid. Dimpotriva, in anumite situatii, acest lucru te poate pune in situatii delicate. Nu am dat pe nimeni afara ca nu este membru PSD. De cind sint primar, am promovat si oameni care nu sint membri PSD. Astfel de exemple sint directorul RATP, Maricel Gherca, sau arhitectul sef Tudor Vericeanu. Nici sefa Directiei Locale de Evidenta a Populatiei, Rodica Mihaila, nu stiu sa fie membra PSD. Cind esti in pozitia mea, ai nevoie de o echipa in care sa ai incredere. Ii cunosc bine pe majoritatea dintre ei din punct de vedere profesional, stiu ca muncesc. De obicei, cind cauti oameni, te uti la cei din jur, pe care ii stii", a declarat Nichita.

Coman in PSD, mama in PD

Un fost angajat la RAJAC, proaspat membru PSD si director in Primarie, este Cosmin Coman. Directorul de strategii a urmat aceeasi linie politica cu Nichita, mergind amindoi parca „de minuta" de la un partid la altul. Astfel, el s-a inscris initial in Frontul Salvarii Nationale, in 1990, dupa care in Partidul Democrat, unde l-a cunoscut pe actualul primar. Coman a trecut la PSD in anul 2000, in acelasi an cu actualul primar, membru PD pina atunci. Si carierele profesionale ale celor doi au multe puncte comune. Coman a venit in Primarie de la RAJAC, initial pe post de sef de cabinet al fostului primar Constantin Simirad. A fost preluat de Nichita, in mandatul caruia a si promovat. „Aveam 17 ani cind m-am inscris in FSN. De cind am ajuns in Primarie, nu mai am timp
de activitatea politica", a explicat Coman. Cu toate acestea, Coman apare pe site-ul de internet al PSD Iasi ca responsabil al Departamentului de Politici Economice si Financiare al partidului. In cazul lui Coman este si o situatie ciudata. „Mama mea este membru PD, chiar are o functie de conducere in filiala judeteana a PD. De aceea, am decis ca in familie sa nu discutam politica. Acest lucru se intimpla din 2000, de cind eu am plecat din PD", a afirmat Coman.

In cadrul aparatului propriu al Primariei lucreaza si Dumitru Tomorug, directorul de investitii. Si el apare pe site-ul de internet al PSD Iasi, ca membru al Consiliului Municipal al partidului. In plus, Tomorug face parte si din comisia organizatorica a PSD. De altfel, directorul de investitii al Primariei a participat la mai multe actiuni organizate de PSD, cum ar fi Revelionul Pensionarilor. Tomorug a fost cooptat in conducerea municipalitatii tot de Nichita, la putin timp dupa ce acesta a fost ales primar. Initial, Tomorug a condus serviciul de investitii din Primarie si apoi noua directie infiintata. „Am auzit de el si am vrut sa verific daca stie treaba. De aceea, intii l-am testat si dupa aceea a devenit director. Tomorug a ajuns in PSD de la PSDR, la fuziune", a precizat Nichita.

Ivana, seful CET: „Tin cu saracii"

Tot un membru PSD se afla si la conducerea Directiei Piete. Cristi Starica a preluat postul de director adjunct la Piete tot in mandatul lui Nichita. „M-am inscris in PSD in 2004, inainte de alegeri. Sint simplu membru al organizatiei PSD din Nicolina", a explicat Starica.

In 2005, primarul Gheorghe Nichita a decis sa infiinteze o Directie de Asistenta Comunitara. Pentru postul de director a ales tot un membru al PSD, si intimplator tot unul oarecum „proaspat" in partid. Ionel Calapod a fost pina in 2000 membru al PD si a detinut mai multe functii in acest partid. „Am fost si membru in Comitetul de Coordonare National al PD si consilier judetean intre 1996 si 2000. In anul 2000 am plecat la PSD", a precizat Calapod. El a ocupat si functia de sef al Directiei Judetene de Munca si Protectie Sociala. „Acum nu am nici o functie in cadrul PSD. Sint doar membru al partidului", a completat Calapod.

Din 2003, la conducerea altei societati din subordinea Primariei se afla tot un membru al PSD. Cristian Andries a fost pina in 2003 angajat al Primariei, ocupind functia de sef Serviciu Control Asociatii de Proprietari, dupa care a preluat societatea de administrare
a asociatiilor de proprietari, „Termo-Service". „M-am inscris in PSD inca din 1999, daca imi aduc bine aminte. Este o persoana care m-a convins sa intru in acest partid, Ion Iliescu. Il consider singurul om politic in viata
din tara. Si tatal meu a fost inscris in PSD. Munca mea nu are nici o legatura cu simpatiile mele politice", a afirmat Andries.

Vechi membru PSD este si Constantin Ciofu, directorul UFET (fosta RADET), din cadrul CET. Ciofu a preluat functia de director in anul 2003. „Dupa Revolutie m-am inscris in FSN, iar acum sint membru PSD. Din convingere am venit aici. Tin cu saracii. As vrea ca toata lumea sa traiasca mai bine. Am refuzat insa orice functii in cadrul partidului", a declarat Ciofu.

Directorul general al CET, Dorin Ivana, nu a dorit sa comenteze apartenenta sa la un partid sau altul. Primarul Nichita il stie insa de vechi membru al PSD. „Ivana era in PSD cind am venit eu in 2000, era de mult in partid. Daca nu ma insel, era chiar membru al Consiliului Municipal al partidului. In cazul lui, era ceva normal sa ajunga director la CET. Era pregatit pentru aceasta functie si de fostul director, Ion Mihai. Pe atunci, Ivana era director tehnic", a adaugat Nichita.

Victorel Lupu, membru PSD din convingere

Victorel Lupu a devenit in 2005 directorul economic al Primariei. Lupu era in anul 2000 director economic la RAJAC, dupa care a preluat functia de sef al Directiei Generale a Finantelor Publice, functie teoretic apolitica. A condus aceasta institutie pina in momentul in care a venit in Primarie. La sfirsitul anului 2000, dupa cistigarea alegerilor de catre PSD, numele lui Victorel Lupu a fost pus pe o lista de candidati la postul de prefect al Iasului. „Sint din 1992 membru PSD. Am fost si consilier judetean si membru in Biroul Judetean al partidului. Am avut mai multe functii in partid, dar am renuntat la ele cind a aparut legea cu incompatibilitatile. M-am inscris in PSD din convingere", a explicat Lupu. Primarul sustine ca aducerea lui Lupu in Primarie nu a avut nici o legatura cu faptul ca directorul este membru PSD. „Cu Lupu am lucrat si la regie. Atunci, el era membru PSD si eu eram membru PD. Am lucrat foarte bine. Nu a contat partidul din care faceam parte. Am lucrat la RAJAC si cu Ioan Toma sau Mihai Dorus. Ei nu sint membri de partid si nici nu le-am cerut sa devina", a subliniat
Nichita.

Focsa: din consilier PSD, sef de serviciu

Un alt director adus de Nichita tot de la RAJAC este Ion Apostol, de la „Salubris". Apostol sustine insa ca, desi este „om al lui Nichita", nu este si nici nu a fost membru PSD. Pina a ajunge la conducerea „Salubris", el a ocupat insa un alt post de conducere la RAJAC, director exploatare apa. „Pe Apostol il stiu de foarte mult timp. Stiu ca are capacitate de munca. Am lucrat mult timp impreuna. Chiar eu l-am avansat in cadrul regiei pina am plecat. Director de exploatare a ajuns insa cind eu nu mai eram la RAJAC", a spus Nichita.

In Primarie lucreaza si un membru PSD cu multe responsabilitati in cadrul partidului. Astfel, Ion Ciobanu este membru in comitetul executiv al filialei municipale a PSD si responsabil al Departamentului de Protectie a Mediului. El face parte si din Comisia pentru relatia cu societatea civila, patronatele, sindicatele si ONG-urile. Ciobanu a fost adus in Primarie de catre Nichita pe postul de sef Serviciu Asigurarea Calitatii. Ciobanu a fost, alaturi de actualul primar, membru al PD si a plecat cu Nichita la PSD in anul 2000. „A fost decizia mea sa intru in politica. Am considerat ca, la un moment dat, voi putea sa fac ceva in domeniul in care ma specializez", a spus Ciobanu.

Si seful de cabinet al primarului are functii in Palatul Roznovanu, dar si in cadrul PSD Iasi. Tudor Tudose a fost purtator de cuvint al RAJAC si a fost adus de Nichita in Primarie. Tudose este membru al Comisiei de Politica, Comunicare si Imagine din cadrul PSD Iasi.

Un alt sef din Primariei care are legaturi strinse cu PSD este Petru Focsa. In 2004, Focsa era consilier local al PSD, dar locul de pe listele de la ultimele alegeri nu i-a permis sa prinda un nou mandat. Focsa lucreaza in prezent in cadrul Primariei, ca sef al Serviciului Asociatii Proprietari. „Pe Focsa l-am adus pentru ca am vazut ca stie foarte bine activitatea asociatiilor de proprietari. Cind mergeam la audiente in cartiere am remarcat ca este familiarizat cu problemele asociatiilor", a adaugat Nichita. Primarul tine insa sa mai spuna o data ca nu a obligat pe nimeni sa intre in partid.