sâmbătă, 19 septembrie 2009

390.000 de lei iesiti din circulatie - averea unei batrane de 91 de ani

"Is bani curati. I-am tinut in cutie de zinc". Batrana Elena Manastireanu, de 91 de ani, din comuna timiseana Remetea Mare, cauta prin gramada de haine "averea" pe care a strans-o in ultimii ani. 78 de bancnote de 5.000 de lei au fost adunate cu grija si acuma stau legate cu o funda intr-un sac verde. Banii nu mai au nici o valoare, insa, pentru femeia inalta pana la clanta usii, fiecare ban isi are povestea lui. Cu degetele crapate si pline de noroi, Elena mangaie fiecare bancnota, in timp ce ofteaza: "La tata am fost fata gospodina. Toata viata am muncit. N-am furat de la nimeni nimic. Toate hainele-s ale mele, lucrate cu greu". Femeia sta acum intr-o bojdeuca, fara lumina, chiar in buricul comunei, langa soseaua nationala Timisoara - Bucuresti. Zidurile casei dau sa cada peste incaperea unde batranica si-a adunat toata agoniseala de-o viata. Langa o soba metalica daramata, femeia incearca sa puna in ordine cativa saci de rafie, plini cu haine si cateva paturi. "Le-am adus din Moldova, cand am venit in Banat, inainte de '89. Barbatul mi-a murit la razboiul mondial si cei patru copii s-au prapadit dupa aia, de foamete", isi aminteste batrana. "Nu mai pot, maica, ma dor toate oasele, ca am muncit in gradina la vecina, ca sa fac bani, sa am de inmormantare, cand m-oi duce la mama. Poate-i mai bine acolo. Pensie am 200 (de mii lei - n.n.) si mi-au promis un ajutor de la Primarie de 400.000". In timp ce Elena Manastireanu isi ascundea cu grija bancnotele de 5.000, cativa oraseni au venit sa-i aduca lemne, ca macar grija focului sa n-o aiba la iarna. N. red. Ziarul Adevarul face un apel la Banca Nationala a Romaniei sa schimbe banii iesiti din circulatie ai batranei.